Bolesti hřbetu přicházejí se zimním počasím

12.12.2022

V sychravém podzimním a chladném zimním počasí se zvyšuje množství psů, kteří začínají vykazovat pohybové deficity způsobené bolestmi zad. Chlad a vlhko má velký efekt na bolestivost problémů páteře jako je spondylóza, DISH a jakékoli formy artritidy.

Důvod tohoto efektu není zcela jasný, jednou z teorií je, že v chladnějším počasí mají tkáně tendenci se smršťovat (svaly, měkké tkáně), nebo naopak rozpínat (kloubní pouzdra kvůli synoviální tekutině), a to může mít vliv na stav zasažených kloubů; klouby mají tendenci pocitově tuhnout, což může způsobit nejen bolest, ale i celkovou neochotu k pohybu. To může následně vést ke svalové atrofii a celkovému zhoršení stavu.

V tomto období je tedy třeba věnovat zvýšenou pozornost hlavně psím seniorům, tyto obtíže se ale nevyhýbají ani mladším psům.

Spondylóza (Spondylosis deformans) je u psů v dnešní době velmi častý problém, který se týká hlavně, ale ne pouze, psích seniorů. Jedná se o degenerativní onemocnění, kdy vznikají kostní výrůstky (enthesofyty) na ventrální straně páteřních obratlů, v některých případech mohou výrůstky přemosťovat celou oblast pod meziobratlovou ploténkou, dle závažnosti se pak klasifikuje stupni 1-4. Nejčastějším místem výskytu je přechod hrudní a bederní páteře a bederní a křížový přechod. Tento problém může být přirozeným projevem stárnutí pohybového aparátu, nebo vzniknout následkem úrazu, často například po výhřezu meziobratlové ploténky, nebo jakémkoli jiném problému, který naruší stabilitu páteře. Tento typ kostních výrůstků tedy vzniká za účelem stabilizace páteře, nicméně ve výsledku postupem času způsobuje postiženému zvířeti bolesti.

Možné příznaky spondylózy:

 Pes hůře vstává

 Vyhýbá se určitým pohybům, jako je skok na pohovku či do auta

 Pohyb páteře a zadních nohou je ztuhlý, krok do extenze zkrácený, při postoji je pes podsazený

 Bolestivost v oblasti zad

 Sportující pes má potíže s odrazem, startem, tahem nebo odskoky

Ze začátku je většina postižených psů bez příznaků, ale postupem času, jak se kostní výrůstky na páteři zvětšují, začínají způsobovat bolestivost a sníženou pohyblivost páteře, nebo mohou způsobit dráždění kořenových nervů vycházejících z meziobratlové oblasti a způsobit výraznější bolest i kulhání. Spondylóza sama o sobě nicméně nezpůsobuje paretické stavy, pokud u psa dojde k paréze/plegii, je třeba další diagnostiky. Diagnostika spondylózy probíhá u veterinárního lékaře a ten diagnózu vyhodnocuje z RTG snímků páteře. K vyhotovení snímků pro diagnostiku spondylózy obvykle není třeba uvádět psy do anestezie. Je nutno podotknout, že související možné problémy s meziobratlovými plotýnkami už z RTG snímků není možné zdiagnostikovat.

DISH (diffuse idiopathic skeletal hyperostosis) je často se spondylózou zaměňované onemocnění, jelikož oba problémy jsou si zdánlivě velmi podobné. DISH je systémové onemocnění kdy dochází k osifikaci měkkých tkání, jako například ligamentum longitudinale ventrale (dlouhý vaz na ventrální straně páteře) a vznikají dlouhé a jednolité zkostnatělé úseky. Klinika je u obou onemocnění ale prakticky totožná, stejnětak vedení rehabilitace.

Pokud má pes potvrzenou diagnózu, existuje několik způsobů, jak mu může fyzioterapie pomoci.:

Stabilizace postižené oblasti

Jelikož zásadní příčinou vzniku těchto obtíží může být snaha těla zpevnit instabilitu páteře, je možné zpomalit jejich rozvoj posílením paravertebrálních svalů a obecně dobrým zpevněním a nasvalením pohybového aparátu; k tomu skvěle poslouží aquaterapie a/nebo balanční cvičení. Při aquaterapii pes posiluje zádové svaly díky chůzi proti vodnímu sloupci a zároveň nezatěžuje bolavé klouby díky vztlaku, který psa odlehčí až o 70%. Pohyb ve vodě je tak unikátní, že nelze nahradit žádným jiným pohybem bez vodního trenažeru. Zároveň velmi efektivně podporuje správné nasvalení hřbetu, protože odlehčuje nejen kloubům, ale i hmotnosti břišní dutiny, a tím nemá páteř při pohybu ve vodě možnost být nasvalená v nepřirozené extenzi, nýbrž v přirozené poloze. Při balančním cvičení cílíme na požadované svalové skupiny a efektivně je posilujeme. Vzhledem k potřebě kooperace s majiteli rozdáváme také domácí úkoly.

Fyzikální metody

Mezi nejčastěji využívané metody fyzikální terapie patří laser a magnetoterapie. U nás používáme špičkový MLS laser, který používá patentovaný laserový puls, který stimuluje tkáně na buněčné úrovni a mimo jiné pomáhá při odstranění bolesti a uvolnění svalového napětí, velmi efektivně také pomáhá s managementem zánětu. Výhodou je rychlá aplikace, která se provádí jako součást rehabilitace, nebo i samostatně.
Často opomíjenou, ale velmi efektivní fyzikální metodou je magnetoterapie, která má tu výhodu, že magnet si lze zapůjčit domů v naší půjčovně magnetoterapie  a aplikovat ho ve volném čase a v domácím prostředí. Magnet působí na tkáně více do hloubky a proto je velmi vhodný na využití při problémech s klouby a páteří.
Obě fyzikální metody jsou velmi bezpečné, efektivní a nemají popsány žádné vedlejší účinky.

Redukce váhy

Ač se to možná nezdá, nadváha může výrazným dílem přispět ke zhoršování jakýchkoli problémů pohybového aparátu. Aquaterapie a cvičení může dopomoci k redukci váhy a tím pádem poskytnout tělu výraznou úlevu od zátěže. Důležitá je samozřejmě i úprava stravy. Společně s úpravou stravy jdou ruku v ruce i výživové doplňky, převážně zaměřené na redukci zánětu v těle - u nás na pracovišti si můžete vybrat z široké nabídky prověřených dodavatelů.

Manuální techniky

Manuální techniky jako jsou masáže, fasciální manipulace, protahování a další metody zvyšují rozsah pohybu, pomáhají prokrvení tkání, uvolnění funkčních blokád a především pomáhají k odstranění bolesti nejen v postižené oblasti, ale také v oblastech kompenzačních, které vznikají díky snaze ulevit bolestivé části těla a následným přetěžováním jiné. Pro práci se hřbetem psa, který trpí spondylózou, jsou velmi vhodné měkké techniky, naopak mobilizace patří do ruky vždy velmi zkušenému fyzioterapeutovi.

S blížící se zimou a sychravým počasím věnujte větší pozornost projevům vašeho psa, které se v tomto období mohou výrazně měnit, a zvažte, zda právě on si nezaslouží efektivnější péči o pohybový aparát v podobě fyzioterapie.

Tereza Hánová, CCFT
MVDr. Michaela Mruvčinská, CertCAAPR