FYZIKÁLNÍ METODY

Efektivní podpora hojení a rychlý nástup analgetického efektu jsou hlavními důvody, proč si fyzikální metody získávají stále větší oblibu ve veterinární fyzioterapii

Píše se rok 2021 a fyzioterapie zvířat udělala obrovský krok kupředu. Pozadu nejsou ani technologie, které dříve patřily pouze do humánní sféry a nyní se začínají prosazovat i na veterinárním poli. Informovanost o účincích různých fyzikálních metod je však stále poměrně malá, nebo není přesná.
Mnoho z nás jistě někdy chodilo na předepsané rehabilitace, placené zdravotní pojišťovnou, a zkušenost obvykle nebývá nikterak pozitivní. Často slýcháme, že aplikace terapie je zbytečná, protože majiteli to na rameno či koleno také nepomohlo. Není divu, pokud pojišťovna nedovolí větší četnost aplikací než jednou až dvakrát týdně na pár minut. Pak nemůže fyzikální terapie dokázat, jak skvělé výsledky má.

K čemu fyzikální terapie slouží

Obecně se fyzikální terapie ve zvířecí fyzioterapii využívá pro dva důležité efekty. Prvním je úleva od bolesti. Zvláště u chronických bolestivých stavů, jako jsou artrózy v kloubech, spondyloartrotické změny na páteři nebo stará zranění vazů a šlach je aplikace správně zvolené fyzikální terapie velmi účinným pomocníkem ke zmírnění či odstranění bolestivých stavů, které jsou následkem přítomnosti degenerativních změn.
Druhým velmi důležitým efektem fyzikálních metod je podpora regenerace a hojení. Zapojením fyzikálních terapií se výrazně urychluje doba rekonvalescence, zranění či poškozené tkáně se výrazně rychleji obnovují, a tím se zkracuje i doba rehabilitací. Mnoho metod fyzikálních terapií působí přímo na buňky tkání a stimulují je k obnově. Tomu říkáme biostimulační efekt. Toto je nutné si uvědomit při určitých onemocněních, jako například onkologických, kdy není fyzikální terapie vhodná. Historicky nejstarší metodou je termoterapie, která využívá účinky tepla a chladu vůči tkáním.

Nic nestojí samostatně

Jsme zastánci komplexní fyzioterapie. Tělo je jeden obrovský propojený systém a nikdy nemůžeme dosáhnout perfektního výsledku pouze aplikací jedné metody odděleně, ať už se jedná o fyzikální terapii, nebo o manuální například ve smyslu narovnání kloubů a kostí, což je bohužel stále ještě v rehabilitaci zvířat poměrně rozšířené.
Pokud jde o použití fyzikálních metod, je to velmi efektivní doplněk, který v případě správné volby metody a dobře načasovaného zařazení do rehabilitačního plánu může naprosto zásadně ovlivnit délku a kvalitu rekonvalescence.

Biostimulační terapeutický laser

Léčba tkání polarizovaným světlem je založena na tzv. buněčné fotoaktivaci. Průchodem laserového paprsku skrz tkáň dochází k absorpci energie za pomoci chromatických buněk. Světlo podobně jako u magnetoterapie zvyšuje propustnost buněčných membrán a dochází nejen k podpoře dělení buněk, ale i k rychlejší regeneraci a efektivnější výživě buňky. Nejzásadnější je tento efekt u neurologických pacientů, u kterých při včasném zahájení laserové terapie dochází k výraznému efektu v regeneraci nervové tkáně.
Při laserové terapii dochází také k výrazné podpoře syntézy kolagenu, čehož se využívá při rehabilitaci po úrazech vazů, šlach a kloubních pouzder, nebo po ortopedických operacích kloubů.

Laserová terapie má velmi výrazný nástup analgetického efektu a využívá se k odstranění bolestivých stavů tkání pohybového aparátu. Výborných výsledků dosahuje laserová terapie i při hojení otevřených nebo nehojících se ran. Zde se tkáně mění doslova před očima a hojení je mnohonásobně urychlené. Technologie přístrojů pro terapeutický laser je velmi sofistikovaná a pořizovací ceny přístrojů se pohybují ve stovkách tisících. Ani ovládání už není pro laiky, a tak se s terapeutickým laserem setkáte na profesionálních pracovištích. Obsluhovat terapeutický laser by měl vždy a pouze proškolený zaměstnanec, tato terapie není vhodná pro laiky ani do domácích podmínek.

Používáme špičkový MLS Laser našeho partnera DM Medical

Magnetoterapie

V poslední době se obliba magnetoterapie radikálně zvyšuje. Magnetoterapie si ale ve veterinární fyzioterapii musela na svou slávu chvíli počkat. Metoda totiž skutečně potřebuje čas a pravidelnost, aby mohla být plně efektivní, a lidé obvykle chtějí výsledek ihned. Pokud se po jedné či dvou terapiích nedostaví kýžený efekt, obvykle to označí za nefunkční a ztrácí k terapii důvěru. Přístroj ještě ke všemu obvykle nevydává žádné pípavé zvuky ani světýlko, které by prokázalo, že "to něco dělá", a tak byla zpočátku důvěra v efekty magnetoterapie poměrně nízká.

Využívá nízkofrekvenčního magnetického pulzního pole, které ovlivňuje propustnost buněčných membrán. Tím se ve tkáních výrazně podporuje cirkulace krve a látková výměna, dochází k lepšímu okysličení tkání i celého organizmu a tento proces výrazně urychluje regeneraci. Zároveň působí magnetické pole na nervová zakončení a tlumí bolestivé stavy. Dalším efektem magnetoterapie je snížení zánětlivé aktivity u chronických i akutních zánětlivých stavů. Velkou výhodou magnetoterapie je penetrace magnetického pulzního pole. Zatímco některé další fyzikální metody mají velké limity v průniku do hloubky tkání, magnetické pulzní pole prostoupí kromě oceli vším zhruba do 30 - 50 cm. Je tedy proto nejvhodnější fyzikální terapií pro podporu hojení a obnovy kostní hmoty. Ani sádra není překážkou.

Využít můžete naši půjčovnu terapeutických magnetů.

Používáme osvědčené přístroje českého výrobce M-Therapy

Elektroterapie

Terapie elektrickým proudem zní pro mnohé děsivě, avšak opak je pravdou. Elektroterapie se velmi s oblibou používá v rehabilitaci zvířat a v mnoha případech je naprosto nenahraditelná. Používá se často k léčbě bolesti, protože určité typy proudů efektivně ovlivňují nervová zakončení tak, že omezují až blokují přenos bolesti do mozku. Některé typy proudů zas pomáhají prokrvovat danou oblast a působí proti svalovým spazmům, podporují látkovou výměnu a regeneraci a tlumí zánětlivé procesy ve tkáních. Stimulační typy proudů se využívají u neurologických pacientů, kteří mají sníženou či žádnou hybnost končetin. U ochrnutých psů je to v určitých fázích rehabilitace jediná možnost, jak vyvolat svalovou kontrakci a udržet sval funkční. Tato terapie se používá jak pro obnovu svalové hmoty, tak pro podporu obnovy samostatné funkce svalu a regeneraci nervů. Přístroje pro elektroterapii mají velmi variabilní provedení i cenu. Setkáte se s přístroji za stovky tisíc, které patří pouze na profesionální specializovaná pracoviště a obsluhovat je může pouze zaškolený personál, ale i s přístroji "za pár stovek" pro domácí použití.