Magnetoterapie

Magnetoterapie ve fyzioterapii malých zvířat

Léčba magnetem je známa již staletí a využívali ji již staří Číňané. V humánní fyzioterapii má svou nezastupitelnou roli a nyní si nachází své právoplatné místo i ve veterinární fyzioterapii.

Magnetoterapie má oproti jiným typům fyzikální terapie mnoho výhod, které oceníme zvláště v péči o zvířata. Jeden z důležitých faktorů je, že terapie je naprosto nebolestivá, neinvazivní. Obrovskou výhodou je velká penetrace magnetických vln, která prostupuje snadno mnoha materiály, samozřejmě včetně měkkých i tvrdých tkání živého organismu. Zjednodušeně řečeno, vlny projdou vším, kromě oceli - tedy například i sádrou.

Účinky magnetoterapie

Účinek je založen na působení pulzního magnetického pole určité (nastavitelné) frekvence na tkáně. Díky rozkmitání buněčných membrán a ovlivnění ve smyslu rozšíření koncových kapilár ochází k rychlejší látkové výměně, k lepšímu prokrvení, k urychlení regenerace poškozených tkání a zároveň k odstranění bolesti. Vzhledem k tomuto faktu má magnetoterapie velmi široké využití.

• Analgetický efekt a protizánětlivý účinek - poúrazové stavy, akutní i chronické zánětlivé procesy
  • Podpora obnovy a regenerace tkání
  • Myorelaxační účinek - využíváme zvláště u chronických pacientů, kdy díky působení magnetoterapie dochází k rychlejšímu vyplavování kyselých katabolitů ze tkání, které způsobují dráždnění v měkkých tkáních pohybového aparátu. Na základě tohoto procesu dochází ke zpomalení vedení nervového vzruchu, který je zodpovědný za relaxaci svalů po těžké námaze. Tento děj  byl například zjištěn u vrcholových sportovců a na základě aplikace magnetu byl proces relaxace svalu výrazně urychlen
  • Antiedematózní efekt - magnetoterapie má výrazně urychlující efekt na vstřebávání otoků, zároveň přispívá k urychlení regenerace a k odstranění bolestivosti

Klinický případ - Fanny, YT, komplikovaná ortopedická operace a nehojící se fraktura

Fanny je fenka jorkšírksého teriéra, které byl diagnostikován asymetrický růst kostí předloktí. Vzhledem k trvajícím obtížím, bolestivosti a přítomnosti degenerativních změn v kloubu se majitelka rozhodla pro chirurgické řešení. Zde je ve stručnosti průběh komplikované situace:

• 6.10.2016 - Provedena korektivní osteotomie
  • 9.10. 2016 - Bohužel neuhlídaná situace, kdy fena skočila z gauče a došlo k fraktuře kostí předloktí
  • 11.10.2016 - Reoperace - stabilizace úhlově stabilní dlahou
  • 5.12.2016 - II. Reoperace - šroub z dlahy bohužel způsobil frakturu kosti cca 7 mm pod loketním kloubem - aplikace zevního fixátoru
  • 5.12.2016 - 14.3.2017 - období klidového režimu bez fyzioterapie. Nehojení fraktury!!
  • 14.3.2017 - zevní fixátor EX. V případě pokračující situace nehojení uvažují veterináři o kostním štěpu či o amputaci končetiny
  • 21.3.2017 - nasazení magnetoterapie - frekvence 2x denně 30-60 minut
  • 28.3.2017 - počátek aktivní fyzioterapie bez zátěže končetiny s frakturou!!! - pouze plavání a péče o kompenzační přetížené oblasti
  • 7.4.2017 - výrazné známky hojení kosti
  • květen - červenec 2017 - intenzivní fyzioterapie včetně zátěže končetiny
  • červenec 2017 - kompletní zhojení nehojící se fraktury
  • následná fyzioterapie se zaměřením na kompenzační oblasti, na posílení operované končetiny a na obnovu svalové hmoty

Používáme přístroje české firmy

Klinický případ - vipet, pes, fraktura čéšky - úraz

• 11. 4. 2016 Pes utrpěl tříštivou zlomeninu čéšky, která se rozlomila na cca 7 fragmentů. Chirurgické řešení - odstranění fragmentů a zahřebování poškozené lokality + zevní fixátor.
  • 22.4.2016 Nastala komplikace - vylomení distálního hřebu z většího ponechaného fragmentu čéšky. Reoperace + fixátor do větší extenze kolene.
  • 18.6.2016 Komplikace s nestabilitou zevního fixátoru - vyjmutí. Stav čéšky stále stejný.
  •  7.7.2016 Začátek fyzioterapie - aquaterapie, PROM, měkké techniky.
  • 26.7.2016 Kontrolní RTG - čéška nejeví známky hojení ani nárůstu kostní hmoty.
  • 12.9.2016 Kontrolní RTG - stav čéšky je stále stejný, verdikt - pravděpodobně nesroste.
  • 22.9.2016 ZAČÁTEK APLIKACE MAGNETOTERAPIE v domácím prostředí několikrát denně.
  • 16.11.2016 Kontrolní RTG - viditelná tvorba svalku a nárůst kostní hmoty směřující k hojení
TOPlist